Tari dunia


Melihat dunia, sering aku ketemu jawapan. Persoalan yang jawapannya, bagai menari-nari di depan mata. Tari-tarian yang direka oleh pencipta kehidupan. Duniaku, bukan hanya berlegar dalam saujana mata alam dipandang. Duniaku penuh kritis, dari sekecil-kecil kehidupan sang semut, sebesar-besar angkasa yang tak ahu di mana penghujungnya. Kadang duniaku sangat jauh kupandang.. terlalu jauh. Kadang duniaku mampuku dengar, pada nafasku sendiri.

Aku kini sedang menari-nari di atas pentas tontonan manusia. Tontonan yang punya ribuan mata memandang. Mereka pasti kisah! Bagaimana kalau dia tidak suka? Bagaimana jika mereka tidak selesa?

Pelik tetapi benar. Telinga kini mudah menyaring kata-kata orang. Kadang teguran tak lagi dijadikan batu lonjakan untuk lebih hebat, tetapi jadi titik sesalan pada noktah pengakhiran kemaafan. Tiada kemaafan lagi atas kesilapan diri sendiri. Menyesal.. menyesal dan menyesaal.. pada perkara yang tak ku punya kudrat untuk mengubahnya.

Menyesal atau tidak, ceritanya tetap sama. Perkara yang telah berlaku tetap berlaku. Menyesal atau tidak, kisahnya bakal berbeza pada tindakan lanjutnya. Berdiri penuh gigih mendongak langit, atau tersembam dagu menggembur pasir.

Tidak akan langsung menjadi tontonan dunia jika kita merasakan hanya ada satu mata yang melihat. Mata neraca Allah yang terus menghitung nilai hidup ini di akhirat. Bila hanya Mata itu Yang Maha Melihat, kenapa hati perlu gusar? Kadang kita yang berkira-kira dilihat… tetapi sebenarnya hanya Yang Satu yang setia meneliti.

Menyesal atau tidak.. antara pilihan sang nafsu dan sang iman. Bila lantang sang nafsu bersuara, kita tidak akan terfikir sejauh mana mampu di bawanya. Bunuh diri? Sang iman lantas mengherdik: lari dari dunia, yakinkah akhirat gembira menyambut? azab kubur, titian sirat, azab neraka.. Kemana lagi mampu melarikan diri?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s