All-out: Now or never


Jangan percaya pada:

“Kalau aku dah habis belajar, aku akan all out dakwah”
sebab bila dah bekerja kita akan mula berkata.. “kalau aku dah jadi professor/kalau aku dah kaya nant.. sure aku hebat nak all-out dakwah”

Bila dah kaya… lain pula ceritanya

No. No. No. No. NO

Now or never

Kalau nak tahu bila nak start all-out dakwah.. jawapannya “sekarang!” a.k.a “NOW!”

Kalau nak tahu apa benchmark all-out dakwah tu.. tanya diri sendiri. hanya diri sendiri dan Allah yang tahu samada kita all-out atau tidak.

All-out dakwah bukan nilaian manusia. Ye, manusia mampu melihat pincang amal orang lain, kerana hanya manusia yang memahami tabiat manusia. Tetapi, soal niat dalam hati, hanya Allah yang memahami kerana manusia sendiri kadang-kadang susah untuk memahami hati sendiri. Tetapi (lagi), Allah memang sediakan kehidupan ini dengan hikmah, barakah.. moga amal all-out dakwah kita dalam redha Allah. Dan setiap amal itu bergantung pada niatnya. Itulah sebabnya.. amal tu kadangkala membicarakan perihal niat di awalnya.

“Kita hamba Allah. Kita bukan bekerja untuk manusia, tetapi bekerja bersama manusia untuk Allah, kerana Allah”

p/s: motto peribadi SPM saya dulu “Go all out to get all A’s”. Kalau setakat all A’s yang diniatkan..insyaAllah dapat all A’s. Tapi kalau niat kerana Allah.. yang pastinya dapat Allah, insyaAllah dapat juga all A’s.

Leave a Reply

