Mujahadah melawan nafsu


Sebagai seorang yang beragama Islam, kita perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsu dan mengikut kehendak Islam. Dengan keazaman ini seharusnya kita tidak menghiraukan apa orang kata dalam mempraktikkan Islam. Kita mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

Pengertian mujahadah
Mujahadah bermaksud berusaha untuk melawan dan menundukkan kehendak hawa nafsu. Istilah “mujahadah” berasal daripada kata “al-jihad” iaitu berusaha segala kesungguhan, kekuatan dan kesanggupan pada jalan yang diyakini benar. Dengan kata yang lain, seorang yang bermujahadah dengan rela meninggalkan apa yang disukainya demi memburu sesuatu yang diyakininya benar, baik dan betul.

Berkata Imam Al-Ghazali dalam kitabnya, Minhajul Abidin, “Hawa nafsu ialah musuh yang sangat keji dan hina malah mencelakakan serta sukar untuk dihindari.” Oleh sebab itu, kita haruslah berwaspada.

Hal ini kerana :
1. Hawa nafsu merupakan musuh dari dalam dan bukan musuh dari luar seperti syaitan

2. Hawa nafsu ialah musuh yang disukai. Maka, manusia yang mencintainya akan menutup mata terhadap segala keaibannya.

Imam Al-Ghazali berkata lagi, “Hawa nafsu sangat sukar diajak berkrompomi dalam membulatkan hati untuk beribadat kepada Tuhan kerana hawa nafsu akan sentiasa menjauhkan kita dari Allah S.W.T”

Kita adalah raja kepada nafsu, bukan hamba!
“Jika kita menguasai diri, kita akan menguasai dunia,” demikian kata cerdik pandai. Tetapi bagaimana pula kalau kita gagal menguasai diri? Ya, pasti kita pula yang akan dikuasai dunia. Jika demikian amat buruk akibatnya lantaran dunia itu adalah ‘hamba’ yang baik tetapi ‘tuan’ yang sangat jahat.  Orang yang berjaya adalah orang yang gigih mencari kebaikan dunia tetapi selamat daripada tipuannya. Firman Allah:“Sesungguhnya tiadalah kehidupan dunia itu melainkan mata benda yang menipu daya.” (Surah al-An’am 6: 32)

Al-kisah, seorang raja sedang menaiki kuda dengan angkuhnya. Dia terserempak dengan seorang petani yang soleh sedang berjalan kaki. Raja pun bertanya, “siapa kamu?” Petani yang soleh itu menjawab, “aku seorang raja.” Raja tertawa, kemudian terus berkata dengan nada menyindir, “raja kerajaan mana?” Petani menjawab, “raja untuk kerajaan diriku.” Raja terdiam. Dan kemudian petani itu pula bertanya, “adakah tuanku menjadi raja kepada diri sendiri?” Raja terus terdiam. Dia memikirkan kehidupannya sebagai raja kepada rakyat tetapi hidup sebagai hamba kepada kemewahan dan kemasyhurannya. Dikuasai sepenuhnya oleh dunia.

Dikuasai dunia maksudnya, diri kita akan didorong oleh sesuatu yang berbentuk kebendaan, kemasyhuran dan jawatan dalam apa jua fikiran dan tindakan. Ketika itu kita gagal memperalatkan dunia sebaliknya dunialah yang memperalatkan kita. Akibat gagal menguasai dirilah kebanyakan manusia sangat cintakan dunia. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya, manusia itu sangat cintakan mata benda.”

Selain itu cintakan dunia akan menyebabkan manusia cenderung melakukan kejahatan. Sebab itu masyhurlah kata-kata popular dalam kalangan ahli-ahli tasawuf, cinta dunia itu adalah kepala segala kejahatan.

Apabila semua itu terjadi, manusia tidak lagi layak menjadi hamba Allah. Oleh sebab itu, untuk menjadi hamba Allah manusia mestilah menguasai dirinya. Inilah yang dibimbangkan oleh Syeikh Ibn Ataillah dalam al-Hikam menerusi katanya:“Bagaimana akan terang hati seseorang yang segala gambaran dunia itu terpahat dalam cermin hatinya? Atau bagaimanakah dia akan mengembara menuju kepada Allah padahal ia terbelenggu oleh nafsu syhawatnya?

Mujahadah Musab bin Umair R.A
Cuba fikirkan ke mana nafsu cuba membawa kita dalam kehidupan kita? Terserah siapapun kita, pasti nafsu ada agenda tersendiri untuk membawa kita jauh dari Islam. Sekiranya kita di zaman muda-mudi, pastinya percintaan, hiburan dan keseronokan menjadi tarikan. Sedangkan sekiranya tenaga dan masa zaman muda itu dapat digunakan sebaiknya untuk Islam, pasti telah lahir pemuda hebat seperti Musab bin Umair yang berjaya dalam mujahadah meninggalkan kemewahan dan kemasyhuran keluarga bangsawan hanya kerana Islam.
Rasullulah saw bersabda berkenaan Musa’ab :”Tiada lelaki yang lebih cantik daripada Mus’ab bin Umair di Makkah ini, tiada sesiapa yang memakai pakaian lebih baik daripada Mus’ab bin Umair. Tiada anak yang dibesarkan dengan penuh kasih sayang daripada dia.” 

Pemuda yang digelar ‘Putera Makkah’ kerana ketampanannya ini, apabila dia memeluk islam dia tidak teragak-agak meninggalkan semua kesayangannya. Dia adalah anak yang dicintai oleh ibunya, segala kehendaknya dituruti. Tetapi apabila Mus’ab memeluk islam segala kesenangan yang telah diberikan oleh ibunya ditarik balik. Baik pakaiannya yang cantik-cantik,wang saku, dan dia juga turut di pulaukan. Namun Musab tetap dengan Islam sehinggakan apabila berhadapan dengan ibunya yang mogok lapar sehingga nyawa-nyawa ikan, Musab berkata : “Wahai ibuku, andai Allah memberikan kamu 100 nyawa sekalipun, dan nyawa ibu keluar satu demi satu saya tetap tidak akan keluar Islam sama sekali.”

Letakkan diri kita ditempat Musab bin Umair R.A. Menangkah kita dalam mujahadah nafsu kemewahan dan kesenangan?
Muhasabah: Siapa yang menjadi raja? Diri kita sendiri atau nafsu?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s