Masa yang berlalu


Cepat sungguh masa berlalu.. Zaman pun berubah dengan pesat.

Ketika saya berjinak-jinak dengan blog dulu, saya masih berada di zaman sekolah. Kerisauan saya hanyalah tentang segenggam ijazah. Kini saya telah bergelar isteri dan seorang ibu. Ruang perjuangan makin besar, menuntut pelbagai kebijaksanaan dan kesabaran. Kini juga saya bergelar usahawan wanita. Apa yang diajar daripada segulung ijazah hanyalah secebis ilmu untuk diaplikasikan bersama-sama pelbagai ilmu yang diperlukan dalam bidang ini. Blog mujahadah sangat bermakna untuk saya kerana ianya merupakan salah satu ‘rumah’ untuk jiwa saya, sebagai seorang individu. Biarpun fasa dan zaman berubah, pembangunan jati diri sebagai seorang individu tak pernah terhenti kerana kita perlu bertanggungjawab terhadap pengakhiran hayat kita nanti. Syurga atau nerakakah yang kita tempah?

Menjalankan tanggungjawab dengan pelbagai topi juga bukan mudah. Ianya memerlukan susuk tubuh individu yang sangat kuat dan berkualiti dari segi jasmani dan rohaninya. Begitulah peri pentingnya tarbiyah individu muslim, sepanjang zaman.

Kita mungkin mampu mengemukakan pelbagai alasan. Jika melakukan sesuatu yang tidak baik, ebagai seorang anak dulu, mungkin kita menyalahkan ibu bapa kita kita: “Mak ayah aku la yang tak ajar aku elok-elok”

Bila dah berkahwin boleh sahaja kita katakan; “suami aku la tak bawa perkahwinan dengan tarbiyah Islam yang baik”

Tapi bila kita mati, akhirnya yang dipersoalkan adalah segala perbuatan yang kita lakukan.. apa yang kita niatkan.. apa yang kita yakini dan apa sahaja yang telah dipertanggungjawabkan pada kita.

kerana apa? kerana kita adalah khalifah Allah. Yang dilantik dengan persetujuan kita suatu ketika dahulu. Berdirilah di atas kaki sendiri atas apa yang kita telah sediakan untuk diri kita di akhirat sana. Berhenti menyalahkan, mulalah bertanggungjawab!

Selagi hayat dikandung badan..inilah mujahadah kita…

Leave a Reply

