Menjaga vs mendidik


Saya sering terngiang-ngiangkan kata-kata sahabat ibu saya yang datang menziarahi saya dalam pantang.

“itulah dia hal menjaga anak.. tak tidur malam menjaga. itu belum ada adik beradiknya yang lain. ada yang nak tertindih la, ada yang nak korek mata la.. macam-macam. subhanallah… itulah pengorbanan ibu. Itu baru menjaga, belum lagi nak cerita hal mendidik

Dalam santai wanita beranak tujuh ini menyebut kata-kata penuh hikmah tersebut. Entah kenapa, sudah hampir melepasi 3 bulan ianya dituturkan.. kata-katanya masih segar dalam jiwa, setia menemani proses pembentukan seorang Nuha Amani.

Sebetulnya, persediaan untuk mendidik seorang anak harus dilakukan sebelum anak dilahirkan lagi. Gunakan ilmu mendidik itu untuk menghalusi didikan diri sendiri dan orang di sekeliling.

p/s: dah banyak input tentang pendidikan anak yang dikongsikan oleh ramai ibubapa, pendidik dan penyelidik. Bercita-cita nak berkongsi.. belum ada masa lagi. InsyaAllah satu masa nanti. Selamat enjoy mendidik, semua!

Tarbiyatul Aulad I and II


Kisah-kisah insan bersih dari dosa.

Scene 1

Ada 10 malaikat. jibril, Mikail, Israfil, Izrail, Munkar, Nakir, Raqib, Atid…..

“Aaa… banyak sangat. Adam tak ingat” dengan muka senyum-senyum (or sengih-sengih) sambil tutup telinga frust tak tau nak dengar mana satu. (sangat… comel!)

“haha, ok.. ustazah cerita dua je malam ni. Raqib dan atid”

scene 2

“Malaikat atid, catit semua amal-amal buruk manusia. Ok, contohnya, kalau ustazah kata.. semua kena duduk.. dengar ustazah cerita.. tapi Aiman dengan Aqil tak nak dengar cakap ustazah.. terus main-main.. lari-lari… tak dengar cakap ustazah.. siapa yang catit?”

“Malaikat Atid”

Aiman dan Aqil kelam kabut duduk dengan muka sangat bersalah. (Yes, ustazah menang!)

“Bila semua orang duduk, dengar cakap ustazah… malaikat apa yang catit amal?”

Raqib..

“Ustazah, baba kata, malaikat-malaikat pun akan duduk sekali dengan kita kalau kita duduk berbincang pasal agama” Nureen yang memang banyak info mengupdate.

“Betul tu. tu sebabnya, kalau berbincang tentang agama.. semua orang kena dengar betul-betul, tak boleh main-main. Malaikat pun join sekali”

scene 3

syaitan tu dulu, ketua semua malaikat dalam syurga. Nama dia, Azazil.

“Iye? Apa? Apa nama dia?” anak murid ustazah yang tak berapa nak kecik malam tu. Ustazah mar.

“Azazil…….”

scene 4

“Ustazah, Adam yang ustazah cerita tadi tu… Adam yang ni ke? (sambil tunjuk diri sniri) Ke Adam yang dalam tv tu?” Adam bertanya sebelum keluar dari rumah dengan dijemput Dr. Zaki.

Ok… Adam sangat comel.. tanya dengan muka yang sangat innocent.

“Bukan.. ni Nabi Adam” tak tau nak kata camne dah. serius nak tergelak.

Scene 5

“Adam, Adam dah salam ustazah?” Dr Zaki tanya Adam sebelum ambil Adam pulang.

“emmm.. emm… dah. Kot” Adam jawab sambil cari selipar. tak sabar nak balik

“Kot?”

scene 6

Ok, siapa nak baca doa? (lepas habis solat). Semua diam. Ok.. siapa tau baca doa?

Aqil jawab senyap-senyap je ” Aqil tau satu je”

“Ok, cuba Aqil baca, ustazah dengar”

“Allahumma bariklana fima razaqtana waqina ‘azabannar, amin”

Ok.. muka innocent Aqil sgt buat ustazah nak tahan gelak. “Pandai Aqil.. Tapi, tu doa makan. Bila nak makan ustazah suruh Aqil bacakan ye?” ustazah cover macho.

Ok, siapa tau doa lain?

“Adam tau!” Adam jawab dengan muka excited, pipi merah-merah sengih-sengih lebar.

sungguh-sungguh Adam tadah tangan, sambil pejam mata, kerut-kerut kening. Nureen, Aiman Aqil.. Ustazh Ili n Ustazah Balqis pun tadah tangan.

Adam mula baca doa.. ” Bismillahirrahmanirrahim”

” Ya Allah.. Bagilah Adam rajin solat, Bagilah Adam pandai mengaji, Bagilah Adam rajin baca buku, Bagilah Adam rajin belajar”

“Amin… pandai Adam.. tapi, Adam kena doa untuk orang lain sekali ni..”

subhanallah…. sangat… comel

last-last. ustzah yang baca doa. sambil dengar suara-suara diorang mengekor sikit-sikit, tenggelam timbul, antara konfiden tak konfiden tau ke tak.

Scene 7

Ok, Aqil.. cepat-cepat. tgk, Aqil ingat lagi tak. Aqil ingat. Aqil ingat!

“A, ba “.. “pandai…”

ok.. hari ni ustazah ajar yang baru. “Ta”. Aqil ikut. bila aqil lupa.. ustazah kata, dia ada dua ma’ta’…

“Ta!” Ta! excited Aqil. terus dia pusing, cakap kat orang lain dengan sangat gembira

” dengar ni! dengar ni! Hihi. Hihi. “A, ba, ta” ” A, ba, ta”…

“Ok.. Aqil pandai… cuba ustazah test satu muka surat, tengok Aqil ingat tak”

Rasa tercabar.. Aqil yang susah duduk diam, duduk diam menghabiskan satu muka. Dengan ustazah yang suka tutup bukak part mana nak baca ikut suka hati ustazah.

p/s: bukan ustazah tak ingat anak-anak murid ustazah yang lain.. nanti ada cerita, ustazah post lagi. Nak jumpa kamu-kamu lagi.